PRAKSE SCENSKOG DIZAJNA – KA NOVOM BIJENALU

1 Ova manifestacija osnovana je 1967. godine sa idejom da prevashodno promoviše rad scenografa i kostimografa, pa su počeci ovakve vrste predstavljanja zasnovani na izlaganju autentičnih dokumenata, tj. dokumentacije koja nije pravljena za galeriju već za potrebe pozorišne produkcije kao što su scenografske i kostimografske skice, makete i fotografije iz predstava, i to kao aranžman, odnosno, asamblaž. Upravo je predstavljanjem scenografije u galeriji, van konteksta pozorišne predstave, nagoveštena nova umetnička praksa, ali i otvoren prostor za neposredan uticaj pozorišta na likovne umetnosti i arhitekturu, posebno u domenu kustoskog i izlagačkog rada.  

2 Justat (YUSTAT) je nastao kao udruženje građana sa idejom da utiče na profesionalni rad u pozorištima u domenu scenografije i pozorišne tehnike, kao i na sistem obrazovanja u ovim oblastima. Ovu asocijaciju osnovalo je deset profesionalaca različitih struka, neposredno vezanih za projektovanje pozorišnih objekata, scenografiju, pozorišnu tehnologiju i produkciju, kao i pozorište Atelje 212. Justat je osnovan 1991. godine, a primljen u članstvo OISTAT-a, međunarodne Asocijacije za scenografiju, pozorišnu arhitekturu i tehnologiju, na kongresu u Pitsburgu 1995. godine, postajući time OISTAT centar za SR Jugoslaviju. Rad ovog udruženja profesionalaca i stručnih institucija podrazumevao je pripremu profesionalnih normativa i standarda, organizaciju obrazovnih programa, naučnih i stručnih skupova, međunarodnu saradnju u okviru OISTAT-a i van njega, izdavačku i izlagačku delatnost.  

3 Osnivači i idejni tvorci Bijenala scenskog dizajna bili su Radivoje Dinulović i Irena Šentevska (arhitekti), Milosav Marinović (dramaturg), Miomir Mijić (akustikolog) i Milena Dragićević Šešić (kulturolog). Vrlo bliski ovom timu bili su Geroslav Zarić (scenograf), Irina Subotić (istoričar umetnosti), Ranko Radović (arhitekta) i Ljubomir Draškić (pozorišni reditelj). Autor velike izložbe šest Bijenala scenskog dizajna bila je Irena Šentevska.